Hitta svar på de vanligaste frågorna vi får. Hör av dig om du undrar över något annat.
En borgensman är en vän eller familjemedlem som känner dig och anser att du just nu klarar av att låna pengar och litar på att du kommer att sköta dina återbetalningar. Det är viktigt att din borgensman förstår sin betalningsskyldighet om du av någon anledning inte skulle kunna betala själv. Har vi inte fått den månatliga återbetalningen senast dagen efter förfallodatum vänder vi oss till din borgensman för betalning.
Borgensmannen undertecknar ett juridiskt bindande avtal, så det är ett viktigt ansvar.
For related information on guarantors check out:
AnsvarspakkeVi gör alltid allt vi kan för att få ditt lån utbetalt så snabbt som möjligt.
Vi strävar alltid efter att betala ut ditt lån inom 24 timmar efter borgensmannen har blivit godkänd, eller nästa bankdag därefter. Om du och din borgensman gör färdigt era ansökningar online och allt blir godkänt så kan ibland få de ännu snabbare.
Vi meddelar alltid dig när allt är godkänt och pengarna är redo att utbetalas.
Det kan ta längre tid om du ansökte över en helg, i detta fall kommer din ansökan att behandlas så snart vi är tillbaka på kontoret.
Tando erbjuder borgenslån – alla våra kunder måste ha en borgensman för att få låna pengar av oss. En borgensman innebär för oss att någon litar på dig och att vi också borde göra det, oavsett hur din kredithistorik ser ut.
Borgensmannens ansvar är att återbetala lånet om låntagaren inte gör det. En lämplig borgensman är mellan 21–80 år, har god kreditvärdighet och tidigare stabil ekonomi samt möjlighet att göra återbetalningarna om du inte skulle göra det.
Att logga in på ditt konto online är superlätt, då vi använder magiska länkar.
Istället för att mata in ett lösenord anger du bara personnummer och antingen mobilnummer eller din sparade emailadress. Sedan får du ett meddelande med en magisk länk. Hos Tando slipper du handskas med bortglömda lösenord och kontrollfrågor.
När du klickar på länken kommer du att förbli inloggad i 30 dagar på den enhet du använder (om du inte väljer att logga ut förstås).
Enkelt och smärtfritt.
Vi bedömer inte dig utifrån om du har betalningsanmärkningar eller inte, då vi vet att även de bästa har sina upp- och nedgångar i livet. Betalningsanmärkningar säger något om hur du har hanterat dina pengar tidigare i livet - inte hur du hanterar din ekonomi idag.
Vi har gjort vår låneprocess så snabb och smidig som möjligt för både dig och din borgensman. När du har slutfört din ansökan kommer vi att ge dig en länk som din borgensman kan att använda för att slutföra sin ansökan.
Din borgensman fyller sedan i en enkel online-ansökan där de anger kontaktinformation, personuppgifter samt månadsinkomst - så att vi kan ta reda på om personen passar att vara din borgensman.
Vi ber också din borgensman om betalnings- och bankinformation. Vi gör detta så att vi kan överföra pengarna till borgensmannens konto (för att undvika bedrägerisituationer) när lånet har godkänts och så att vi kan dra återbetalningarna från deras konto om du som låntagare inte skulle betala.
Oroa dig inte om din borgensman fått avslag. Det viktigaste är att vi redan godkänt din ansökan och vill hjälpa dig att få pengarna du behöver.
Du behöver bara hitta en ny borgensman istället. När du gjort det kontrollerar vi att ni båda har råd med återbetalningarna och förbereder utbetalningen av lånet.
Det kan finnas några olika anledningar till att en borgensman inte blir godkänd. Den vanligaste är att dennes kredithistorik inte möter våra kriterier.
En borgensman måste kunna betala av lånet i ditt ställe och kredithistoriken visar om personen har för vana att betala sina räkningar i tid. Detta hjälper oss att avgöra om personen är lämplig att bli din borgensman.
Vi gör allt för att du ska kunna återbetala lånet enkelt och stressfritt.
När du ansöker fyller du i dina kortuppgifter. Vi använder dem för att dra återbetalningen automatiskt på det datum du valt.
För att göra lånet billigare kan du när som helst göra extra återbetalningar via ditt onlinekonto, vår mobilapp eller över telefon med hjälp av vår kundtjänst.
När du loggar in kan du betala med kort eller via banköverföring – det som är enklast för dig.
Hvis du af en eller anden grund ikke kan betale, skal du ringe til os på +4578768518, så vi kan tale om det. Hvis betalingen ikke er os i hænde på betalingsdatoen, får både du og din selvskyldnerkautionist med det samme besked om det.
Vi forsøger altid først at finde en løsning sammen med dig. Hvis dette ikke er muligt, kontakter vi din selvskyldnerkautionist og forsøger at få indbetaling fra dem, så gælden indhentes.
Kautionisten bliver kun bedt om at betale i overensstemmelse med den indgåede aftale og i jeres begges bedste interesse. På denne måde forhindres det, at kontoen kommer bagud og at restancebeløbet forøges eller løbetiden forlænges.
Ja, du kan avgiftsfritt göra återbetalningar före ditt förvalda betaldatum.
På Tando dömer vi dig inte utifrån tidigare händelser eller hur du skött din ekonomi tidigare. Vi tycker att alla pålitliga människor förtjänar kredit till rättvisa och ärliga villkor.
Därför är våra enda kriterier att låntagaren ska vara bosatt i Sverige, mellan 18–80 år och kan betala av lånet utan svårigheter.
Du behöver också en vän eller familjemedlem som litar på dig nog för att bli din borgensman. Om dina vänner och familj litar på dig, gör vi också det.
Ja. Ni kan bo på samma adress så länge som din borgensman är mellan 21–80 år, har god kreditvärdighet och har råd att sköta de månatliga återbetalningarna om du inte kan.
Skulle du och din borgensman ha delad ekonomi måste vi dock vara säkra på att ingen av er hamnar i ekonomiska svårigheter på grund av återbetalningarna. Vi måste också vara säkra på att ingen av er haft problem att betala era räkningar tidigare.
Då andra länder har andra regler, kan vi tyvärr bara erbjuda lån till personer som bor i Sverige
Så länge du är mellan 21–80 år och har råd att betala tillbaka lånet kan du bli godkänd. Precis som för alla våra andra kunder kommer du att behöva en borgensman, någon mellan 18–80 år som betalar sina räkningar i tid och som äger ett hus eller en lägenhet. Borgensmannen blir ansvarig för att betala i ditt ställe om du inte skulle göra det, så det är viktigt att ni båda har råd med återbetalningarna.
Når du har underskrevet din låneaftale online, sender vi dig en kopi via krypteret email. Vi gemmer også en kopi af din aftale i vores system, som du kan anmode om adgang til, til enhver tid, hvis du har brug for det.
Du har ret til, når det ønskes, at få en kopi af udkastet til kreditaftalen, gratis. Bare Kontakt Os
Nej, du behöver inte vara anställd. Men du måste kunna visa att du har råd att sköta återbetalningarna utan att hamna i ekonomisk knipa. Du behöver alltså någon form av inkomst, samt en borgensman.
We offer loans of 10000 to 100000 Kr over 3 - 6 years.
Eftersom det är viktigt att du har råd med de månatliga återbetalningarna, bör du ha det i åtanke när du bestämmer hur mycket du vill låna. Vi hjälper dig med detta när du skapar din budgetplan.
Lånebeloppet måste också vara rimligt utifrån din borgensmans ekonomiska situation, då personen måste ha råd att göra de månatliga återbetalningarna om du inte kan.
Du kan ændre din betalingsdato via din online konto eller du kan bruge vores mobile app.
Du kan også ringe ind til os, og så kan vi hurtigt gøre det for dig.
Før du ændrer din betalingsdato, så er der lige et par ting du skal vide:
Får vi inte in betalningen i tid hör vi av oss till dig och din borgensman direkt. Vi behöver prata med dig för att få kunna få återbetalningarna på banan igen.
Hittar vi inte en lösning försöker vi dra pengarna från din borgensman nästkommande dag. Detta förhindrar att skulden ökar och att låneperioden förlängs. Vi vänder oss endast till borgensmannen för betalning i linje med avtalet och för att hjälpa er båda.
Din borgensman behöver äga ett hus eller en bostadsrätt.
En lämplig borgensman är mellan 21–80 år, betalar sina räkningar i tid och har möjlighet att sköta återbetalningarna om du inte du inte skulle göra det.
Om du redan står som borgensman på ett Tandolån kan du inte få ett eget lån av oss. Du kan bara vara knuten till ett lån åt gången, antingen som låntagare eller som borgensman.
När lånet är återbetalat till fullo, hjälper vi dig gärna att ansöka om ett nytt lån hos oss.
Vi gör detta av tre anledningar.
1. Betalningsinformation utgör en del av våra ID-kontroller och hjälper till att förhindra att din borgensman blir ett offer för bedrägeri.
2. När vi godkänner ditt lån betalar vi det till borgensmannens bankkonto för vidare överföring till dig. Detta för att förhindra bedrägeri och se till att din borgensman är helt medveten om sitt ansvar.
3. Om låntagaren missar en betalning kommer vi att kontakta borgensmannen och be att han eller hon betalar. Därför är det mycket viktigt att borgensmannen håller sina kortuppgifter uppdaterade så att de alltid är rätt på kontot.
Så länge ditt lån inte har betalats ut kan du byta borgensman. Maila in till oss så tar vi hand om det.
Om du redan fått ditt lån kan du bara byta borgensman genom att först betala tillbaka hela lånet. Därefter kan du ansöka om ett nytt lån med en ny borgensman.
Detta gör vi för att skydda borgensmannen och undvika bedrägerier. På det här sättet försäkrar vi oss om att de har vetskap om lånet.
Din borgensman kan antingen föra över pengarna till dig eller ta ut dem och ge dig kontanter.
Att vara borgensman kommer med stort ansvar så det är viktigt att du överväger skyldigheterna och fattar rätt beslut.
Om du kan svara JA på alla frågor:
Det låter som att låntagaren är någon du känner väl och litar på. Du vill hjälpa till med lånet, vilket så klart är jättebra – så länge du känner dig säker.
Om du kan svara NEJ på en eller flera frågor:
Då borde du inte ställa upp som borgensman just nu.
Läs vår artikel om borgensmannens ansvar för mer information
Ja, men skulle du och din borgensman ha delad ekonomi måste vi dock vara säkra på att ingen av skulle hamna i ekonomiska svårigheter på grund av lånet. Vi måste också vara säkra på att ingen av er haft problem att betala era räkningar tidigare.
Har ni inte delad ekonomi får ni låna till de vanliga villkoren förutsatt att våra kriterier möts.
En lämplig borgensman är mellan 21–80 år, har god kreditvärdighet och stabil ekonomi samt möjlighet att göra återbetalningarna om du inte klarar av det. Personen behöver även äga ett hus eller en bostadsrätt.
Din borgensman måste bo i Sverige.
När du undertecknat ditt avtal skickar vi en länk till dig på sms och email som din borgensman använder.
Din borgensman följer länken för att ange sina uppgifter och underteckna avtalet.
Vi hör av oss till din borgensman för att försäkra oss om att personen förstår vilket ansvar det innebär.
Då borgensmannen måste betala tillbaka lånet om låntagaren inte gör det, är det viktigt att personen har råd med de månatliga återbetalningarna utan att det påverkar vardagslivet.
Vi tar en kreditupplysning för att fastställa att borgensmannen har stabil ekonomi och inte tidigare haft problem att betala räkningarna.
Du kan ringa oss för att ändra dig när som helst innan pengarna har betalats ut till ditt konto.
Du kan ringa oss för att ändra dig när som helst innan pengarna har betalats ut till ditt konto.
Q39-A3
Borgensmannens hem står inte som säkerhet för lånet.
En borgensman kan vara egenföretagare så länge personen är mellan 21–80 år och inte haft problem att betala räkningarna tidigare och som äger ett hus eller en lägenhet.
Borgensmannen måste kunna betala tillbaka lånet i låntagarens ställe, så personen måste ha råd med de månatliga återbetalningarna utan att det påverkar privatekonomin märkbart.
Innan vi betalar ut några lån gör vi ett antal kontroller på både dig som låntagare och din borgensman. Vi gör detta för att se till att ni båda komfortabelt kan betala tillbaka lånet. Vi ber er även intyga att så är fallet.
Men ibland går det snett ändå – och det har vi förståelse för.
Om ingen av er kan uppfylla löftet att betala av lånet måste ni genast kontakta oss.
Vi måste först titta på varför ni inte kan betala, för att sedan försöka hitta en lösning tillsammans.
Men om ni ändå inte lyckas betala måste vi vidta åtgärder.
Din borgensman måste vara någon som känner dig väl och som litar på dig.
De måste ha betalat sina räkningar i tid och äga ett hus eller en bostadsrätt.
Många kunder vänder sig till vänner och familj, men det finns många andra alternativ. Det kan vara en granne, kollega, chef eller någon annan som är villig att underteckna låneavtalet med dig. Det viktigaste är att de förstår sitt ansvar och litar på att du kommer att sköta återbetalningarna och betala igen hela lånet i tid – annars måste nämligen din borgensman göra det.
Kom ihåg att din borgensman måste:
Vi har gjort vår låneprocess så snabb och smidig som möjligt för både dig och din borgensman. När du har slutfört din ansökan kommer vi att ge dig en länk som din borgensman kan att använda för att slutföra sin ansökan.
Din borgensman fyller sedan i en enkel online-ansökan där de anger kontaktinformation, personuppgifter samt månadsinkomst - så att vi kan ta reda på om personen passar att vara din borgensman.
Vi ber också din borgensman om betalnings- och bankinformation. Vi gör detta så att vi kan överföra pengarna till borgensmannens konto (för att undvika bedrägerisituationer) när lånet har godkänts och så att vi kan dra återbetalningarna från deras konto om du som låntagare inte skulle betala.
Läs villkoren fullt ut så att du är nöjd med hur lånet fungerar innan du registrerar en ansökan om att bli borgensman. När vi har fått en signerad ansökan från en borgensman, kontrollerar vi att personen inte tidigare haft problem att betala räkningar. Vi kommer också att ha ett telefonsamtal med borgensmannen för att se till att personen förstår ansvaret och har råd att betala lånet om låntagaren inte gör det.
Vi betalar ut lånet till borgensmannen bankkonto, inte till låntagarens. Vi gör detta för att skydda mot bedrägeri och se till att borgensmannen är medveten om att lånet har betalats ut. Borgensmannen kan antingen överföra pengarna till låntagaren eller ge dem i kontanter. När lånet har betalats ut håller vi borgensmannen uppdaterad om återbetalningarna.
Om låntagaren missar sitt förfallodatum kommer vi att meddela både låntagaren och borgensmannen omedelbart. Om låntagaren inte betalar kommer vi att försöka samla in pengarna från borgensmannen.
Vi tycker inte att man kan göra en rättvis karaktärsbedömning genom att stirra sig blind på kreditpoäng. Våra borgenslån bygger därför på gammalt hederligt förtroende.
Vi lånar alltså ut pengar på tillit. Om någon litar på dig tillräckligt för att bli din borgensman och du har råd att betala igen lånet, väljer vi att tro på dig.
En lämplig borgensman är mellan 21–80 år, har god kreditvärdighet och tidigare stabil ekonomi samt möjlighet att göra återbetalningarna om du inte gör det. Personen behöver även äga ett hus eller en bostadsrätt.
Du skal ikke bekymre dig, hvis din selvskyldnerkautionist er blevet afvist. Vi har allerede godkendt din ansøgning og vil hjælpe dig med at få de penge, du har brug for.
Du skal bare finde en anden person, som kan være din selvskyldnerkautionist i stedet. Så snart du har fundet en ny person, tjekker vi, at I har råd til betalingerne og arrangerer så udbetaling af lånet.
Der kan være et par grunde til, at vi ikke kan godkende en person som selvskyldnerkautionist. Den hyppigste er, at de har haft dårlig kreditværdighed i fortiden og derfor ikke møder vores kriterier – eller at de ikke er boligejer.
Som selvskyldnerkautionist hæfter man for at betale af på lånet, hvis du ikke gør det. Ved at undersøge kautionistens kreditværdighed får vi mulighed for at se, om de før har kunnet betale deres egne regninger. Det hjælper os til at beslutte, om de er egnet som selvskyldnerkautionist.
Andre grunde kan være, at din selvskyldnerkautionist:
Borgensmannens ansvar är att göra återbetalningar på lånet om låntagaren inte gör det.
Vi vänder oss endast till borgensmannen för betalning i linje med avtalet och för att hjälpa er båda. Detta förhindrar att skulden ökar och att låneperioden förlängs.
Om låntagaren helt enkelt slutar betala eller avlider, blir borgensmannen skyldig att sköta de månatliga återbetalningarna till dess att lånet är löst.
En borgensman är en vän eller familjemedlem som känner dig och anser att du just nu klarar av att låna pengar och litar på att du kommer att sköta dina återbetalningar. Det är viktigt att din borgensman förstår sin betalningsskyldighet om du av någon anledning inte skulle kunna betala själv. Har vi inte fått den månatliga återbetalningen senast dagen efter förfallodatum vänder vi oss till din borgensman för betalning.
Borgensmannen undertecknar ett juridiskt bindande avtal, så det är ett viktigt ansvar.
Som en del af vores tjeks beder vi nogle gange om, at få tilsendt kontoudtog. Det er vigtigt, at man kan se dit fulde navn og adresse på mindst èn af siderne, samt at man kan se fra dags dato og 60 dage tilbage.
Her er en guide til, hvordan man nemmest kan gøre det:
1) Log ind på din Netbank. Hvis du ikke har netbank, se nederst på denne side.
2) Når du er logget ind, så find og tryk på din grundkonto/lønkonto. (Det skal være dén konto hvor du modtager din månedlige indkomst, og hvor der foregår mest aktivitet)
3) Perioden skal rettes til, i midten af skærmen, så den strækker sig fra dags dato og 60 dage bagud.
4) Tryk på det lille printer ikon på skærmen som ofte er i højre hjørne. Det giver muligheden for at gemme kontoudtogene som en PDF-fil. Bare tryk på knappen “skift” som findes til højre for “destination”.
5) Gem PDF-filen på skrivebordet (så den er let at finde igen).
6) Når PDF-filen er gemt, kan den vedhæftes i en e-mail og videresendes til hej@tandolan.se. Husk at skrive en reference i din e-mail, så vi kan se, at det er dig der har sendt os noget.
7) Hvis du ikke kan gemme filen som en PDF, kan du bare tage billeder af kontoudtogene og sende dem i stedet.
Hvis du ikke har Netbank, så er det muligt at kontakte din bank, så de kan sende kontoudtogene direkte til dig. Derefter kan du sende dem til os.
Låntagaren förväntas göra de månatliga återbetalningarna. Men om pengarna inte kommer in från låntagaren vänder vi oss till borgensmannen.
Vi vänder oss endast till borgensmannen för betalning i linje med avtalet och för att hjälpa er båda. Detta förhindrar att den utestående skulden ökar och att låneperioden förlängs.
Borgensmannen får när som helst göra återbetalningar på lånet samt välja att bli den primära betalaren istället för låntagaren.
Vi erbjuder inte betalningsfria månader.
Ja, du kan när som helst göra en extra återbetalning på lånet.
Du kan göra detta genom vår app.
Vi beräknar räntan dagligen, så varje extra återbetalning innebär att du sparar pengar på lång sikt. Vi rekommenderar alla kunder att betala av så mycket de kan på lånet.
Nej, det kan du inte.
Det är viktigt att det avtalade beloppet betalas till fullo varje månad, då det hjälper till att förbättra din kreditvärdighet. Om du inte kan betala ber vi din borgensman att betala enligt avtalet.
Vi kontaktar dig och din borgensman så fort vi ser att en betalning inte kommit in.
Om vi inte kan få in betalningen försöker vi lösa det med dig först. Om det inte går vänder vi oss till din borgensman för betalning.
Vi udbetaler pengene på kautionistens konto for at sikre dem mod svindel. På den måde er det sikkert, at kautionisten er klar over, at lånet har fundet sted.
Din selvskyldnerkautionist kan så overføre pengene til dig eller overdrage dem i kontanter.
Ja, du kan avgiftsfritt göra återbetalningar före ditt förvalda betaldatum.
Du kan göra en betalning till oss på flera olika sätt.
1) Din vanliga månadsbetalning dras automatiskt från ditt förvalda kort. Du får en notifiering om detta före överenskommet betaldatum så att du kan hålla koll på ditt lån.
2) Du kan alltid ringa oss för att betala över telefon med valfritt kort.
2) Om ditt konto ligger efter i planerade återbetalningar kan du uppdatera det genom att betala online. Denna funktion gör det enkelt att betala när du kan. Du klickar dig vidare till onlinebetalningen via en länk som vi skickar till dig på email eller sms.
3) Du kan logga in på vår webbplats genom att ange ditt personummer och din emailadress eller telefonnummer och göra en betalning själv.
Vores bankoplysninger for denne type betaling er:
Reg. nummer: 7872
Kontonummer: 4504820
Betalingsreference: Meget vigtigt, at du skriver dit fulde CPR-nummer her.
Självklart. I början av ansökningsprocessen skickar vi en kopia på våra villkor och på informationen vi ger före kontraktsskrivningen.
När lånet betalats ut får du en kopia på det signerade avtalet, våra villkor och en bekräftelse på utbetalningen.
Vi visas på ditt kontoutdrag som Tandolån.
Som med allt annat beror det på vad du jämför med. Våra lån är dyrare än hos en bank, men till skillnad från banker tar vi inte ut några avgifter alls. Då vi beräknar räntan dagligen väljer många av våra kunder att dra nytta av det och betala av sina lån i förtid.
Sammenligner du os med kviklån, er vi op til 10 gange billigere. Vi udregner desuden vores rente dagligt, hvilket vil sige, at du kun betaler for dén tid, du har et lån hos os. Hvis du betaler dit lån tilbage tidligere, så vil dit lån blive endnu billigere.
Hvis du vil vide mere om vores lån, har vi skrevet en super guide der gennemgår hvad et Tando lån koster her.
Ja, de personuppgifter vi samlar in under ansökningsprocessen används bara för att se om du och din borgensman är berättigade till lånet. Bankuppgifterna tas för att du ska kunna betala tillbaka lånebeloppet under den valda tidsperioden. All legalitet och avtalsinformation avseende lånet för dig och din borgensman presenteras under ansökan.
Jeg har lavet min ansøgning, men har ingen kautionist
Du er blevet godkendt til lånet! Det eneste du mangler er at finde en kautionist, for at få hele lånet godkendt.
Besøg venligst vores “spørgsmål og svar” side for yderligere information om at finde en kautionist.
Jeg har lavet min ansøgning, og min kautionist er blevet accepteret.
Perfekt! Det eneste du skal gøre nu er at kontakte os via email eller telefon for at gennemgå din ansøgning, så vi kan udbetale dit lån!
Jeg har lavet min ansøgning, men min kautionist er blevet afvist
Du er stadigvæk blevet godkendt til lånet. Du mangler blot at finde en velegnet kautionist, så kan vi gå videre med udbetalingen af dit lån!
Besøg venligst vores “spørgsmål og svar” side for yderligere information om at finde en kautionist.
Har du problemer med at få adgang til din konto, så vælg venligst din nuværende status.
Jeg har lavet min ansøgning
När du har gjort en ansökan hos oss kommer vi att kontakta dig när vi har granskat din ansökan! När ditt lån har betalats ut är det möjligt för dig att komma åt ditt konto med din e-postadress eller telefonnummer följt av ditt personnummer.
Hvis du er usikker omkring din ansøgningsstatus så klik her for at få hjælp.
Jeg har modtaget lånet
For at få adgang til din konto, bedes du sikre at du benytter den korrekte e-mailadresse eller det korrekte telefonnummer du har angivet. Du skal efterfølgende indtaste dit CPR nummer.
Hvis du stadigvæk ikke kan få adgang til din konto, bedes du kontakte os.
Vi förstår att situationer kan ändras och att du vill avsluta din ansökan med oss.
Innan vi har betalat ut lånet så kan du när som helst avsluta din ansökan.