Våra vanligaste frågor | Tando Lån

Frågor och svar

Hitta svar på de vanligaste frågorna vi får. Hör av dig om du undrar över något annat.

Toppfrågor

Hur loggar jag in på mitt konto online?

Att logga in på ditt konto online är superlätt, då vi använder magiska länkar.

Istället för att mata in ett lösenord anger du bara personnummer och antingen mobilnummer eller din sparade emailadress. Sedan får du ett meddelande med en magisk länk. Hos Tando slipper du handskas med bortglömda lösenord och kontrollfrågor.

När du klickar på länken kommer du att förbli inloggad i 30 dagar på den enhet du använder (om du inte väljer att logga ut förstås).

Enkelt och smärtfritt.

Hur gör jag en återbetalning eller återbetalar hela lånet?

Vi gör allt för att du ska kunna återbetala lånet enkelt och stressfritt.

När du ansöker fyller du i dina kortuppgifter. Vi använder dem för att dra återbetalningen automatiskt på det datum du valt.

För att göra lånet billigare kan du när som helst göra extra återbetalningar via ditt onlinekonto, vår mobilapp eller över telefon med hjälp av vår kundtjänst.

När du loggar in kan du betala med kort eller via banköverföring – det som är enklast för dig.

Vad händer om jag inte kan betala?

Hvis du af en eller anden grund ikke kan betale, skal du ringe til os på +4578768518, så vi kan tale om det. Hvis betalingen ikke er os i hænde på betalingsdatoen, får både du og din selvskyldnerkautionist med det samme besked om det.

Vi forsøger altid først at finde en løsning sammen med dig. Hvis dette ikke er muligt, kontakter vi din selvskyldnerkautionist og forsøger at få indbetaling fra dem, så gælden indhentes.

Kautionisten bliver kun bedt om at betale i overensstemmelse med den indgåede aftale og i jeres begges bedste interesse. På denne måde forhindres det, at kontoen kommer bagud og at restancebeløbet forøges eller løbetiden forlænges.

Kan jag tidigarelägga betalningen?

Ja, du kan avgiftsfritt göra återbetalningar före ditt förvalda betaldatum.

Låntagare

Var hittar jag mitt låneavtal?

Når du har underskrevet din låneaftale online, sender vi dig en kopi via krypteret email. Vi gemmer også en kopi af din aftale i vores system, som du kan anmode om adgang til, til enhver tid, hvis du har brug for det.

Din rätt att erhålla ett utkast till ett kreditavtal

Du har ret til, når det ønskes, at få en kopi af udkastet til kreditaftalen, gratis. Bare Kontakt Os

Hur ändrar jag betaldatum?

Du kan ændre din betalingsdato via din online konto eller du kan bruge vores mobile app.

Du kan også ringe ind til os, og så kan vi hurtigt gøre det for dig.

Før du ændrer din betalingsdato, så er der lige et par ting du skal vide:

  • Du kan ikke ændre din første betalingsdato. Det vil være den dato du valgte, da du ansøgte om dit lån.
  • Du kan ikke ændre din betalingsdato, hvis du er bagud med én eller flere månedlige betalinger.
  • Du skal ændre datoen mindst 5 dage før din næste betaling bliver trukket.
  • Du kan kun ændre din betalingsdato én gang indenfor 2 måneder.

Borgensmän

Efter hur lång tid kontaktar ni min borgensman om jag missar en betalning?

Får vi inte in betalningen i tid hör vi av oss till dig och din borgensman direkt. Vi behöver prata med dig för att få kunna få återbetalningarna på banan igen.

Hittar vi inte en lösning försöker vi dra pengarna från din borgensman nästkommande dag. Detta förhindrar att skulden ökar och att låneperioden förlängs. Vi vänder oss endast till borgensmannen för betalning i linje med avtalet och för att hjälpa er båda.

Varför hör ni av er direkt till min borgensman?

Vi hör av oss till din borgensman för att försäkra oss om att personen förstår vilket ansvar det innebär.

Då borgensmannen måste betala tillbaka lånet om låntagaren inte gör det, är det viktigt att personen har råd med de månatliga återbetalningarna utan att det påverkar vardagslivet.

Hur avbryter jag min roll som borgensman?

Du kan ringa oss för att ändra dig när som helst innan pengarna har betalats ut till ditt konto.

Du kan ringa oss för att ändra dig när som helst innan pengarna har betalats ut till ditt konto.

Q39-A3

Vad händer om min borgensman inte kan betala?

Innan vi betalar ut några lån gör vi ett antal kontroller på både dig som låntagare och din borgensman. Vi gör detta för att se till att ni båda komfortabelt kan betala tillbaka lånet. Vi ber er även intyga att så är fallet.

Men ibland går det snett ändå – och det har vi förståelse för.

Om ingen av er kan uppfylla löftet att betala av lånet måste ni genast kontakta oss.

Vi måste först titta på varför ni inte kan betala, för att sedan försöka hitta en lösning tillsammans.

Men om ni ändå inte lyckas betala måste vi vidta åtgärder.

Vilket ansvar har borgensmannen?

Borgensmannens ansvar är att göra återbetalningar på lånet om låntagaren inte gör det.

Vi vänder oss endast till borgensmannen för betalning i linje med avtalet och för att hjälpa er båda. Detta förhindrar att skulden ökar och att låneperioden förlängs.

Om låntagaren helt enkelt slutar betala eller avlider, blir borgensmannen skyldig att sköta de månatliga återbetalningarna till dess att lånet är löst.

Betalningar

Vem gör de månatliga återbetalningarna?

Låntagaren förväntas göra de månatliga återbetalningarna. Men om pengarna inte kommer in från låntagaren vänder vi oss till borgensmannen.

Vi vänder oss endast till borgensmannen för betalning i linje med avtalet och för att hjälpa er båda. Detta förhindrar att den utestående skulden ökar och att låneperioden förlängs.

Borgensmannen får när som helst göra återbetalningar på lånet samt välja att bli den primära betalaren istället för låntagaren.

Kan jag göra betalningsuppehåll?

Vi erbjuder inte betalningsfria månader.

Kan jag göra extra återbetalningar?

Ja, du kan när som helst göra en extra återbetalning på lånet.

Du kan göra detta genom vår app.

Vi beräknar räntan dagligen, så varje extra återbetalning innebär att du sparar pengar på lång sikt. Vi rekommenderar alla kunder att betala av så mycket de kan på lånet.

Kan jag betala ett mindre månadsbelopp?

Nej, det kan du inte.

Det är viktigt att det avtalade beloppet betalas till fullo varje månad, då det hjälper till att förbättra din kreditvärdighet. Om du inte kan betala ber vi din borgensman att betala enligt avtalet.

Vad händer om en betalning inte går igenom?

Vi kontaktar dig och din borgensman så fort vi ser att en betalning inte kommit in.

Om vi inte kan få in betalningen försöker vi lösa det med dig först. Om det inte går vänder vi oss till din borgensman för betalning.

Kan jag tidigarelägga betalningen?

Ja, du kan avgiftsfritt göra återbetalningar före ditt förvalda betaldatum.

På vilka sätt kan jag betala?

Du kan göra en betalning till oss på flera olika sätt.

1) Din vanliga månadsbetalning dras automatiskt från ditt förvalda kort. Du får en notifiering om detta före överenskommet betaldatum så att du kan hålla koll på ditt lån.

2) Du kan alltid ringa oss för att betala över telefon med valfritt kort.

2) Om ditt konto ligger efter i planerade återbetalningar kan du uppdatera det genom att betala online. Denna funktion gör det enkelt att betala när du kan. Du klickar dig vidare till onlinebetalningen via en länk som vi skickar till dig på email eller sms.

3) Du kan logga in på vår webbplats genom att ange ditt personummer och din emailadress eller telefonnummer och göra en betalning själv.

Vores bankoplysninger for denne type betaling er:

Reg. nummer: 7872
Kontonummer: 4504820
Betalingsreference: Meget vigtigt, at du skriver dit fulde CPR-nummer her.

Övrigt

Får jag skriva ut mina blanketter och dokument?

Självklart. I början av ansökningsprocessen skickar vi en kopia på våra villkor och på informationen vi ger före kontraktsskrivningen.

När lånet betalats ut får du en kopia på det signerade avtalet, våra villkor och en bekräftelse på utbetalningen.

Hur visas ni på mitt kontoutdrag?

Vi visas på ditt kontoutdrag som Tandolån.

Varför är er ränta så hög?

Som med allt annat beror det på vad du jämför med. Våra lån är dyrare än hos en bank, men till skillnad från banker tar vi inte ut några avgifter alls. Då vi beräknar räntan dagligen väljer många av våra kunder att dra nytta av det och betala av sina lån i förtid.

Sammenligner du os med kviklån, er vi op til 10 gange billigere. Vi udregner desuden vores rente dagligt, hvilket vil sige, at du kun betaler for dén tid, du har et lån hos os. Hvis du betaler dit lån tilbage tidligere, så vil dit lån blive endnu billigere.

Hvis du vil vide mere om vores lån, har vi skrevet en super guide der gennemgår hvad et Tando lån koster her.

Är lånen trygga och säkra?

Ja, de personuppgifter vi samlar in under ansökningsprocessen används bara för att se om du och din borgensman är berättigade till lånet. Bankuppgifterna tas för att du ska kunna betala tillbaka lånebeloppet under den valda tidsperioden. All legalitet och avtalsinformation avseende lånet för dig och din borgensman presenteras under ansökan.

Jag får inte åtkomst till mitt konto

Har du problemer med at få adgang til din konto, så vælg venligst din nuværende status.

Jeg har lavet min ansøgning

När du har gjort en ansökan hos oss kommer vi att kontakta dig när vi har granskat din ansökan! När ditt lån har betalats ut är det möjligt för dig att komma åt ditt konto med din e-postadress eller telefonnummer följt av ditt personnummer.

Hvis du er usikker omkring din ansøgningsstatus så klik her for at få hjælp.

Jeg har modtaget lånet

For at få adgang til din konto, bedes du sikre at du benytter den korrekte e-mailadresse eller det korrekte telefonnummer du har angivet. Du skal efterfølgende indtaste dit CPR nummer.

Hvis du stadigvæk ikke kan få adgang til din konto, bedes du kontakte os.

Vänligen vänta medans vi kontrollerar dina detaljer. Vänligen uppdatera inte sidan och gå inte tillbaka. Om sidan inte uppdateras automatiskt, kontakta oss på +46 10 888 69 24 eller email hej@tandolan.se.